Radiotelefony na motocykl

W czasie egzaminów przyszłych motocyklistów na prawo jazdy na pojazd jednośladowy niezbędna jest nieustająca łączność pomiędzy szkoleniowcem, a kierującym motocyklem. Odległość między motocyklami musi zapewniać jeszcze dobrą widzialność, tak więc na ogół nie przekracza 50m. Prowadzący obserwując zachowanie motocyklisty jest w stanie dyktować jemu wskazówki, które kursant musi poprawnie wykonać. To wydawanie poleceń winno przebiegać cicho, albowiem nikt nie powinien wykrzykiwać komend przez megafon, a przecież kursant ma przecież na głowie kask ograniczający odgłosy otoczenia. Bardzo dobrym rozwiązaniem są w tym momencie walkie-talkie przystosowane dla nauki jazdy, które można schować w kieszeni czy w plecaku motocyklisty, zasilane z własnych źródeł zasilania.

By kierujący pojazdem jednośladowym słyszał wyraźnie to, co przekazuje nauczyciel, może zamocować w swoim kasku komplet słuchawki i mikrofon. Zmiana trybu radia z odbioru do nadawania powinno odbywać się ręcznie, bo chociaż jest praktyczna sposobność odpalania automatycznie z wykorzystaniem funkcji VOX, to w opisywanym układzie nie ma zastosowania z powodu trudnego środowiska drogi, gdzie każdy silniejszy hałas mógłby niepotrzebnie i przypadkowo zmieniać tryb pracy kierującego motocyklem. Aby zachować maksymalne bezpieczeństwo oraz wygodę ruchów kierujących motocyklem, przełączanie musi się dokonywać bez zdejmowania rąk od kierownicy. Dlatego przełącznik musi być umocowany na kierownicy w zasięgu kciuka kursanta, więc pomiędzy radiotelefonem, kaskiem i korpusem motocykla będzie połączenie przewodami. Najczęściej stosuje się szybkozłączki, pozwalające na wygodne odpięcie i rozłączenie. Szkoleniowiec jadący pojazdem dwuśladowym ma lepszą sytuację, bo nie musi mieć kasku ze słuchawkami, używa tylko ręcznego radia mówiąc do mikrofonu wbudowanego i słuchając z użyciem głośnika na wyposażeniu.

Tags:
Category: